תזונה בריאה – המדריך הקצר לפירות וירקות

"התפוח, וכמוהו כמעט כל מזון מהצומח, מכילים אלפי מרכיבים שפועלים במשולב באופן מופלא ובלתי ניתן לחיקוי, ואחראים לקיומם של תהליכים ביוכימיים חיוניים המתרחשים בגופנו".
ד"ר קולין קמפבל מתוך הספר תזונה הוליסטית.

הירקות והפירות, מכילים עשרות אלפי חומרים פעילים בעלי חשיבות בריאותית מרחיקת לכת.
הפירות וירקות תורמים מרכיבים חיוניים לתזונה בריאה ומסייעים במניעת מחלות שונות ובהן סרטן, מחלות לב וסכרת, תהליכי הזדקנות ותורמים למצב הרוח.
הם מכילים חומרים המכונים בשם הכללי פיטוכימיקלים (פיטו = צומח ביוונית) וכן פיגמנטים – חומרים שנותנים לירקות, לפירות ולצמחים אחרים את צבעם.
הפיגמנטים והפיטוכימיקלים אוצרים בתוכם שפע של סגולות בריאותיות.
ירקות ופירות כמו העגבנייה והאבטיח העשירים בליקופן, ירקות עליים ירוקים העשירים בלוטאין, ירקות ופירות סגולים העשירים באנתוציאנינים ועוד.

כל הירקות והפירות הצבעוניים הם מרכיבי חיוניים עבור תזונה בריאה ותורמים לשמירה על חוסן הגוף ועל הגנתו מפני מחלות, אולם, 

ניתן לזהות ולייחס לכל צבע "התמחות" מיוחדת :

צבע אדום – מכיל ליקופן, נוגד חמצון יעיל המסייע להגנה מפני סרטן ומחלות לב וכלי דם.

צבע כתום – מכילים בטאקרוטן –פיטוכימיקלים רבי עצמה המהווים מקור לויטמין A החיוני בשמירה על מערכת החיסון. מכילים קרטנואידים המגינים מפני קרינת השמש.

צבע ירוק – כלורופיל ולוטאין- מסייע בשמירה על ראייה תקינה, וחיזוק את העצמות, ויטמיןK , אשלגן ומגנזיום.

צבע לבן – תרכובות גופרית הנלחמות בחיידקים ודלקות, אלרגיות. מסייעים בשמירה על כלי הדם והלב ולחץ דם גבוה.

צבע סגול – מכיל נוגדי חמצון רבי עוצמה המסייעים האטת תהליכי הזדקנות ובפרט הזדקנות המוח.

fruits & Vegtables

 

ירקות ופירות – הכוח המופלא !
מחקרים בהם נבדקה תזונה בריאה ועשירה במזונות כמו ירקות ופירות, הצביעו באופן ברור על יכולת הגנה רבת עוצמה של פירות וירקות.
ירקות ופירות מכילים נוגדי חמצון שהם למעשה ה"שוטרים" של הגוף, הנלחמים בחומרים מזיקים, המכונים רדיקלים חופשיים של חמצן.
הרדיקלים החופשיים נוצרים בגוף באופן טבעי, כתוצר לוואי של תהליכי החיים בהם מעורב חמצן. הירקות והפירות נלחמים ברדיקלים החופשיים.

כמה לאכול ? 5-9 מנות של ירקות ופירות ליום !
כדי לשמור על תזונה בריאה, ולהנות מסגולות אלו ושפע הבריאות וההגנה שמספקים ירקות ופירות, ממליצות רשויות הבריאות המובילות בעולם לצרוך 5-9 מנות של ירקות ופירות ביום.
( מנה = 100 גר' ירק או פרי חיים / 1 ספל ירק או פרי חיים חתוכים / 1/2 ספל ירק מבושל / 1/2 ספל מיץ פירות ).

בתיאבון !

 

מאת : ורד לוביץ' – מאמנת לתזונה טבעית ואורח חיים בריא. 050-5344083.

vered-lovitz